یادداشتی درباره فیلم از سالهای کبود ساخته گووانمهراسماعیلپور
فیلم بلند از سالهای کبود، ساخته گووان مهر اسماعیل پور فیلمی تجربی با موضوعی خاص است. این فیلم یک افسانه را سوژه فیلمنامه خود قرار میدهد و به کمک آن فلسفه مرگ و زندگی، رویارویی انسان با مرگ، نگرش انسان نسبت به مرگ، و ذات انسانی را مورد بررسی قرار میدهد.
در یک روستا (که مکان مشخصی ندارد و زمان رویدادها نشان دهنده برهه تاریخی خاصی نیست)، مردم برای دفع بلا و شر تیرکی درست میکنند و با اجرای یک مراسم آئینی تیرک را به ده بالا میبرند. در افسانهها گفته شده که اگر در راه بازگشت یکی از اهالی به زمین بخورد، فرشته مرگ با او همراه میشود و تا یک سال آینده آن فرد خواهد مرد. این اتفاق برای "برامد" یکی از اهالی ده رقم میخورد. پس از آن شاهد رویارویی او با روح مرگ که حالا ظاهر شده است و کنش دیگر اهالی ده برای دستیابی به زمینهای برامد و همسر او هستیم.
شخصیت اصلی یعنی "برامد" و سپس همسر او "ماه در ماه" در شروع فیلم اندکی به مخاطب معرفی میشوند، اما اطلاعات چندانی از آنها به دست نمیآید. سایر اهالی روستا نیز همان تیپهای آشنای مردم روستا را به یاد میآورند. با این حال شخصیتپردازی در این فیلمنامه چندان دارای اهمیت نبوده، زیرا نویسنده و کارگردان فیلم در پی نشان دادن موجودی به نام انسان است که جدای از تنوع خلق و خویاش، در موقعیتهایی خاص، ذات انسانیاش او را مجبور به تصمیمگیری میکند. در این میان شخصیت سلمون، با سایر اهالی روستا متفاوت است، اما به جزییات خلقیات او و روابطش با برامد پرداخته نمیشود.
کارگردان علاوه بر کاویدن فلسفه مرگ، سنت مالکیت مرد بر زن، همچون زمین را نقد میکند. همه اهالی روستا بر سر زن و زمین برامد با یکدیگر میجنگند و خود را در نبود شوهر مالک زن و بدنش میدانند. اما "ماه در ماه" ابتدا با خانهنشینی و انتظار برای شوهرش در مقابل آنها ایستادگی میکند و در انتها خودش و کدخدا (یا ریشسفید) روستا را که برای ازدواج با او آمده است آتش میزند. او نماد عشق و وفاداری است، و حاضر است از جان خود بگذرد اما کسی مالک بدن او نباشد.
در نهایت این عشق است که باقی میماند و روح مرگ عاشق این عشق میشود.
کارگردان فیلم "از سالهای کبود" در انتخاب مکان فیلمبرداری به خوبی عمل کرده است و فضای روستا را به خوبی ساخته است. استفاده زیاد از لانگشات و نزدیک نشدن به کاراکترها به جز برامد و ماه در ماه، آن هم در خلوتشان، در کنار انتخاب راوی دانای کل به انتقال محتوای فیلم کمک میکند. گاهی ریتم فیلم کند میشود و برخی صحنهها اضافه به نظر میرسند. با این حال، کارگردان با بودجه نه چندان زیاد خود توانسته فیلمی قابل قبول و به دور از فضای رایج فیلمهای سینمای ایران تولید کند.
مهسا علینقیان